Plátcovství DPH u společností s.r.o.
Toto téma je jedno z nejčastěji řešených v našem oboru. Plátcovství DPH u „eseróček“ má téměř shodný princip také u OSVČ a akciových společností. Takže můžete tyto rady implementovat i k těmto zmíněným podnikáním.
Podíváme se trochu blíže na to, proč kupovat Ready made plátce DPH, jak lze získat plátce, pokud máte neplátce DPH a také trochu na to, jaké povinnosti musíte jako plátci DPH poté plnit.
Proč se kupují Ready made plátci DPH?
Jak jsme již nakousli v obecném článku o Ready made společnostech (zde), je hlavní důvod rychlost. Kdy budete mít k dispozici plátcovskou firmu je o dost pádnějším důvodem než u obyčejných neplátcovských. Rozdíl mezi RM neplátcem a založení vlastní společností může být v řádu dnů…u RM plátců DPH a založením vlastní + přihlášením k plátcovství bývá rozdíl v řádu měsíce až x měsíců.
Další důvod je jistota, že opravdu plátce DPH máte – u přihlášení k plátcovství nemáte nikdy 100% jistotu, že ho dostanete. Přitom logika věci říká, že stát by měl být rád, že chcete být plátci daně z přidané hodnoty. Ne vše je u nás ale logické….
Tyto důvody pak navyšují cenu RM společností s.r.o., plátci DPH do rozmezí 50 až 150 tisíc korun. Záleží jaké má daná společnost parametry. Základním parametrem je, pokud je s.r.o. plátcem měsíčním nebo čtvrtletním. Kvartální plátci DPH jsou daleko víc ceněni (mohou stát i oněch 150 000,- Kč, aktuální ceny na trhu) – prvně, je jich méně a za druhé nemusíte podávat daňové přiznání každý měsíc, ale jen čtyřikrát do roka. 🙂
Získání plátcovství DPH pro Vaši společnost
Jsou dva způsoby, jak dostat plátcovství pro svou společnost. První je dobrovolná registrace k plátcovství a druhý je automatický plátce z obratu.
Dobrovolná registrace plátcovství DPH
Tento proces trvá většinou kolem měsíce (ale může se natáhnout až na několik měsíců handrkování s finančním úřadem). Vyplníte žádost o registraci a zašlete s co nejvíc dokumenty, které dokazují, že je Vaše společnost aktivní a že je nutné býti plátcem DPH. Co přesně za dokumenty Vám nikdo nepoví (a není to rozepsané ani v žádném zákoně a paragrafu) a je to na Vaší představivosti. Když budete „googlit“ na internetu, leckterou radu získáte. Obecně můžeme říct, že je dobré zaslat alespoň stručný podnikatelský plán, již existující faktury přijaté i vydané, smlouvy s dodavateli a kupci, nájemní smlouvy na prostory k podnikání, nabídky na koupi automobilu a dalších věcí, mít vypracované webové stránky, profily na sociálních sítí…a tak dále, a tak dále. Vše, co Vás napadne, že by se mohlo poslat, je dobré poslat. Pak je na posouzení Finančního úřadu, jestli Vám plátcovství přidělí.
Automatická registrace plátcovství DPH (z obratu)
Tady již zákony hovoří jasně – po překročení obratu (příjem) 1 milion Kč za nejvíce 12 po sobě jdoucích měsíců (když splníte, můžete ale i dříve – např. po 2 měsících) máte povinnost se přihlásit a registrovat k platbě DPH. Váš finanční úřad Vás po dodání dokumentů (práce účetní/ho) musí zapsat do registru plátců DPH.
Praxe
Jelikož s tímto již máme mnoho zkušeností, tak můžeme říci, že Finanční úřady v ČR jsou stát ve státě. V případě dobrovolné registrace je to absolutně na paní (ano, mohou tam sedět i pánové), která Vaši registraci dostane na starost, jestli plátcovství dostanete. Je to velmi subjektivní rozhodování. Pokud nesmyslně nedostanete plátcovství, můžete se odvolat…a případně řešit i soudní cestou – a my věříme, že máte velkou šanci uspět. Ale kdo se chce soudit s vlastním finančním úřadem?
Co se týče automatické registrace, tam Vás registrovat musí. Ale i tak jsme zažili případy, kdy plátcovství nechtěl daný úředník „přiklepnout“ a neustále žádal nové a nové dokumenty a „důkazy“, že můžete/musíte být plátce. A takto může Vaší registraci natahovat do nekonečna.
Přejeme Vám štěstí na úředníka/ci a pevné nervy.
Povinnosti plátce DPH
Jak již tušíte, plátci DPH si musí „všímat“ daně z přidané hodnoty jak na vstupu (nákup), tak na výstupu (prodej). DPH na výstupu musí být připočtena k ceně a musí být zaznamenána na daňovém dokladu. Jak se přiznání DPH každý měsíc (nebo čtvrt rok) počítá, necháme na účetních. Důležité je zaslat přiznání (v dnešní době i s kontrolním hlášením) za uplynulé období do 25. dne následujícího měsíce na Váš Finanční úřad. Pokud je přiznání DPH nulové, pak nemusíte dokládat kontrolní hlášení.
Pokud ve svém podnikání potřebujete být plátcem DPH, pak doufáme, že Vám náš článek pomohl a rozjasnil tuto problematiku.